مقالات طبية

للدكتور/ أحمد عنتر بدران

هل تؤثر الجيوب الأنفية على العين ؟

التشخيص السليم هو أساس العلاج.
كم مرة كنت بتشتكي من ألم في مكان معين في جسمك، وبعد كشوفات وفحوصات كتير بتكتشف إن المشكلة بسبب حاجة تانية غير المكان ده خالص!

النهارده هنتكلم عن العين؟ وإزاي ممكن تتأثر بشكل كبير جدًا بالتهاب الجيوب الأنفية؟

التهاب الجيوب الأنفية هو حالة تصيب مجموعة من الجيوب الهوائية في منطقة الأنف والوجه، وممكن يسبب مشكلات كتير منها التأثير على العين للأسباب التالية:
العين متصلة بالجيوب الأنفية الموجودة في الجبهة وأسفل العينين وبينهما، وعلشان كدا أي حساسية أو التهاب في الجيوب الأنفية بيأثر بدرجة كبيرة على العين.
كمان لما بيحصل انسداد في الجيوب الأنفية بيحصل عدم توازن للضغط في العين والأنف والجيوب الأنفية وقد يؤدي إلى زيادة الضغط على العين فيحصل تأثيرات سلبية على العين.
وعندما يتورم الأنف والجيوب الأنفية يؤثر ذلك على تصريف السوائل المحيطة بالعين.

إهمال علاج التهابات الجيوب الأنفية يسبب ألم شديد في العين، ويؤدي إلى ظهور أعراض تختلف باختلاف نوع التهاب الجيوب الأنفية، وقد يؤثر على عين واحدة أو الاثنين ومنها:
احمرار العين والشعور بحكة في العين.
الشعور بألم في الجزء الخلفي للعين.
تورم الجفون وقد يؤدي إلى جحوظ العينين.
الإصابة بالرؤية المزدوجة.
زيادة الحساسية للضوء.

في عيادة د/ أحمد عنتر يتم تقييم التهاب الجيوب الأنفية بعناية، مع التشخيص الصحيح ووصف العلاج المناسب والنصائح اللازمة للحفاظ على صحة الأنف والعين.

احجز ميعاد دلوقتي، وماتسيبش التهاب الجيوب الأنفية يأثر على صحة عينيك.

دكتورأحمدعنتر

مدرس وإستشاري الأنف والأذن والحنجرة